onsdag 13. mai 2009

flink?


Flink. Ordet irriterer meg, flinke mennesker irriterer meg. Men,hva er flink? Hva vil det si å være flink? Jeg har hørt hele livet mitt "du er en flink jente du!flink storesøster,flink på skolen,flink pike,flink flink flink" Ordet er stygt, og jeg liker det ikke. Flink? Jeg er ikke flink i hvertfall, hva vil det si å være flink? Jeg merker jeg blir forvirret bare av å høre ordet. Det var veldig hyggelig før, når man var liten. "Flink jente!" Jeg husker stoltheten, det store smilet jeg fikk rundt munnen. Og som storesøster og som eldst av begge flokker med kusiner og fettere, blir man lett revet med i å være flink. Veslevoksne meg skulle sjefe rundt alle, og skulle gjøre alt riktig. I dag ser jeg hvor feil det er å være sånn, heldigvis. For sånne mennesker i eldre alder er kjempe irriterende. Heldigvis er ikke de fleste av os sånn. Vi skipper resirkuleringen, kommer litt sent og med en kjempedårlig unnskyldning, skulker kjipe ting, prioriterer tv foran skolen, bruker studiedag til soving, slurver pyttelitt på jobben og alt sånt. Men, disse flinke menneskene.. som ikke gjør dette. Helloo, dere er ikke perfekte. Jeg vet ikke hva flink betyr jeg, men min tolkning av å være flink liker jeg ikke. Man blir ikke lykkelig av å være flink i hvertfall. Kan man bare ikke være litt Little Miss Whoops? Kløne litt og snuble litt? Jeg er så whoopsy som det går an, og jeg har det kjempe fint med det!

2 kommentarer:

David Zhu Leiva sa...

Er det galt å være flink? Jeg synes du er en flink pike som klarer å skrive blogg. Du er flink som klarer å uttrykke dine meninger. Det er ikke noe galt i å være flink, så lenge man ikke skryter av det (jantelov). De egenskapene som er greit å si at man er flink til er vel heller de negative egenskapene, DA er det greit å være flink. F.eks. "Jeg er flink til å ikke rydde rommet mitt", "Jeg er flink til å ikke ta hensyn til andre mennesker".
Da skulle jeg har prestert å bruke ordet flink i alle setninger. Selv synes jeg at "flink" høres ut som et crazy nederlandsk etternavn.

Eirin sa...

Så fint innlegg! Men du, helt ærlig, det er så mange ord som beskriver deg bedre enn flink. Flink holder ikke. Du er smart, energisk og lett å bli glad i. Flink..not so much;)