søndag 25. januar 2009

I don't have the answer

Denne krigen som har herjet vårt lånd. Ja, jeg snakker om krigen til Ari Behn. Denne forferdelige krigen som har slitt ut stakkaren. Hevet seg ut gjennom vinduet på huset i Lommedalen, kastet seg over kongefamilien og lagt sin magiske kappe over sine kjære med sverdet rettet ut mot ondskapen.

Gud, for en modig kriger! Og, selvfølgelig skal hele landet bli involvert! Selvfølgelig skal pressen dekke hans "krig" og legge søkelyset mot ham. Men, herregud Ari! Er du virkelig klar over at du kaller en konflikt med et annet menneske, en krig! Du legger all søkelyset mot deg selv når du vet at det er større tragedier som foregår. Her og nå! Krigen i Kongo, invasjonen av Gaza. Kan vi konsentrere oss om det? Dette innlegget kommer for sent, jeg vil ikke at det skal vekke en negativ oppmerksomhet mot Ari, jeg vil bare vekke litt mer oppmerksomhet mot noe viktig. Vekke oppmerksomheten mot krigen i Kongo som vi vet så alt for lite om. Dempe all "gossip", rette oppmerksomheten vår mot de som trenger det. Vi vet kanskje ikke hvordan lidelsene til de som virkelig lider er, men vi vet at det er feil. Det er feil at vi skal ha det bra, mens andre lider og vi leser om "the latest break up" eller er forbanna over småtteri. Jeg er ikke bedre selv, jeg lar meg bli revet med i frustrerte fruer og ligger i sofaen som en jævla drittunge. Det er ikke bra, verden er ikke rettferdig. Men, dette var ikke nytt for noen av oss. Jeg skriver dette, legger meg og våkner neste morgen; sytete og morgengretten. Uten å tenke på hvor bra jeg egentlig har det, og hvor mye bedre jeg kunne gjort det for andre. Men,hvordan?

La oss lære mer om den verden vi lever i. Det vil ikke forandre verden, men kanskje sette et større fokus på jævligheter vi burde visst mer om. Litt mindre kunnskap om andres private business. Sette et perspektiv på vårt eget liv, vi vil kanskje ikke forstå, men vi vil vite det og det mer kunnskap det bedre. Tycker no jag..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Er så enig med deg! Blir rett og slett sur når noe sånt skjer. Har ikke giddi å begynt å lese om den Ari-saken en gang, for det så mye annet som jeg burde lese om.
Du skriver utrolig bra Kristina! Det skal du ha!

Anonym sa...

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, kjære du. Nå er det håndballkamp. Heia Norge!