tirsdag 23. juni 2009

CISV



Jeg så nettopp hvor innmari naiv, dum og utrolig fjortiss jeg hørtes ut i forrige innlegg. Der jeg skrev om Ecuador nemlig.

Fordi jeg skal ikke bare reise til Ecuador og bo hos en random dude, stikke på leir og bare chille i utlandet. Jeg skal reise med CISV, og nå en gang for alle skal jeg forklare hva denne organisasjonen er..

Childrens International Summer Villages er en organsisasjon som ble opprettet av psykologen Doris Allen med formål å skape fred. CISV ble dannet for at barn i 11 års alderen skulle bli sendt ut i verden, og være på en 4 uker lang leir med jevnaldrende i håp om at dette ville skape vennskap for livet ut. Ved å danne internajsonalt vennskap verden rundt i en så ung alder ville Doris Allen at barna skulle ta dette videre med i livet med mottoet "building global frienship."

Senere har det blitt dannet flere forskjellige leir, leir for eldre unger, eldre ungdom og også voksne har blitt involvert som ledere på leir, utvekslinger osv. CISV er ikke bare leir, det er også lokallarbeid, bli kjent med de i nærmiljøet og gjøre noe sammen for å bygge organisasjonen. Jeg er da ungdomsrepresentant i mitt lokallag (Buskerud), en ganske dårlig en også men har jo bidratt som stab på leir og arrangerer nå leir for ungdom etter sommerferien. For å få litt liv i lokallaget da.

I sommer skal jeg da på seminarleir, som er leir for 17-18 åringer. De fleste som har vært med på dette sier det har vært helt fantastisk og for mange har det forandret livet deres. Seminarleir er en 3-ukers leir hvor leirdeltagerne bestemmer, noe som kan gjøre at det bare blir tøys og tull, men som oftest blir det bare spekka fullt av opplevelser. Jeg gleder meg i hvertfall! Det blir heftige diskuskjoner, CISV aktiviteter (som er et helt kapittel for seg selv), outings og masse nye venner. CISV leir er kjent for å bare være en big bundle of love, og mange vil karakterisere CISV som en sekt, vet ikke jeg, men man må virkelig være medlem for å skjønne CISV.

Vekket jeg noe i interesse i deg? Ta kontakt!






- min første CISV opplevelse: interchange med Canada somrene 04-05



- Youth meeting i Medellin,Colombia 08



- Lillebror Magnus og hans delegasjon på Gardermoen før avreise til USA for 4 uker barneleir (åh,nå blir han Pål glad!!)

3 kommentarer:

eirinsurr sa...

I <3 CISV bigtime!:D

glad i sekta vår jeg.

Anonym sa...

det her er jo ages gammelt innlegg menner.. Haha, jeg skulle egentlig til Ecuador med CISV nå til sommeren, ble godkjent og SÅ avslått.. øsj.. cisv in my heart, kom hjem fra iym for 5 dager siden..

rødtoppen sa...

wæææ, HVEM ER DU??